7.17.2013

Make a splash

I lördags kväll höll jag på att somna i soffan. Men jag lyckades rycka mig loss och gick ut i köket för att måla lite. Jag hade sett en så fin toning mellan lila och blått och jag ville prova detsamma. Jo, jag fick väl till den, men jag tog ju fel blå, faded jeans var inte den jag tänkt.

Satt där och tittade lite på mitt motiv och tänkte på hur vackra makrillar är i sin silverglans med den gröna ryggen. Så med den i tanken satte jag tänderna i nästa motiv. Jag gillar att måla vått i vått och så har jag gjort i fenan. Först har jag tagit tunt, tunt med weathered wood och sedan arbetat upp den färgen för att sedan dutta i det gröna. När det nästan var torrt gick jag på med prickar som smälte in i bakgrunden och när fenan var helt torr gick jag på igen med prickar som blev mer distinkta.



När hon var färdigmålad fyllde jag i svärtan i pupillerna och sedan la jag lite vit färg i pupillerna för att ge lite reflektioner som från en ljuskälla. Tycker motiven kommer mer till liv så fort man lagt det vita i ögonen.

Motivet är stämplat på 300 gr akvarellpapper, färglagt med distresser med vattenpensel.


Jag har valt att stansa ut motivet och ville inte ha henne helt i centrum, dels för att jag gillar när det inte är centrerat och dels för att jag ville ha in en text.

Gillade de illgröna rosorna som fick stå för det färgglada.

Distressade och chalkade kanter, lite blommor, pärlor och doiles och kortet var i hamn.

Älskar dessa egengjorda rosor och de är ju så enkla att göra.

Materiallista:

1 kommentar:

Jeanette Nyström (Jeany) sa...

Otroligt snyggt kort! Härliga färger! Älskar dom där hemmagjorda rosorna men jag får tyvärr inte till dem så där jämna och fina!